Over de technische achtergronden van de fiets - the technical background of the bicycle
Home » 27

Het boek Bicycling Science

 

 

 

    Eind 19de en vroeg 20ste eeuw, hadden wetenschappers nog veel aandacht voor onderzoek naar de fiets en het fietsen. Maar nieuwe machines als auto's en vliegtuigen, boden meer glorie, geld en uitdagingen. In de jaren daarop was er weinig belangstelling meer voor het rijwiel. Eind jaren 60 en de jaren 70 waren het "Joop Zoetemelk tijdperk".  De studenten en wetenschappers kregen weer interesse voor de fiets. Verspreid over de hele wereld was er natuurlijk wel wat aan onderzoek gedaan tussen 1910-1970, maar het ontbrak aan overzicht en samenhang. De grote bijdrage die het boek "Bicycling Science" leverde, was het verzamelen van al die kennis.

Het was een nieuw startpunt van de wetenschappelijke research en fietsindustrie, voor het heruitvinden van de fiets en de fietssport. Er kwam nieuwe belangstelling voor de ligfiets en Human Power.

   De basisteksten van de eerste druk van Bicyling Science waren geschreven door de Engelse chemisch ingenieur Frank Rowland Whitt rond 1970 in de vorm van artikelen voor fietsbladen zoals "Cycle Touring" en "Bicycling! ". De teksten werden bewerkt en aangevuld door mede auteur David Gordon Wilson, die ook de uitgave bij MIT-press in 1974 verzorgde. Het was een onverwacht commercieel succes en in 1978 werd een paperback versie uitgebracht.

    Een compleet nieuwe tweede druk van Bicycling Science kwam uit in 1982 (364 in plaats van 273 pagina's). Frank Rowland Whitt overleed helaas tijdens deze werkzaamheden. David Gordon Wilson werd nu dus hoofdauteur.  In 2004 kwam de derde druk van Bicycling Science uit (476 blz); aangevuld door Jim Papadopoulos, die het hoofdstuk herschreef over besturing. Dit bevatte nogal wat differentiaal vergelijkingen, eigenlijk alleen leesbaar voor wiskundigen. 

   David Gordon Wilson was geboren in Warwickshire (England), maar woonde het grootste deel van zijn leven in Massachusetts (USA), waar hij professor emeritus was aan het Massachusetts Institute for Technology. Hoewel hij het meest bekend is als auteur van Bicyling Science en de vader van de moderne ligfiets, werkte hij ook aan het ontwerpen van turbines. Hij had ruim 60 patenten op zijn naam staan, en ontwierp ook de pomp die gebruikt werd in het eerste kunsthart ter wereld. Hij ijverde voor de algemene gezondheid en het milieu. Zo voerde hij in de jaren 70 al campagne voor een algeheel rookverbod en pleitte toen ook al, voor een CO2 belasting. Dr. Wilson is op 2 May 2019 op 91 jarige leeftijd overleden.

   Kort tevoren had hij samen met een nieuwe mede auteur, Theodor Schmidt, de laatste hand gelegd aan een vierde druk van Bicycling Science (568blz). Het is  herschreven, meer verbreding dan verdieping. Het is daardoor leesbaarder; maar de wetenschap en wiskunde zijn verbannen naar voetnoten en referenties.....

Veel kennis over fietsen, die in de jaren 70 en 80 niet algemeen bekend was, is dankzij Bicycling Science te vinden. Het is zeker een belangrijke inspiratiebron geweest voor deze website.

Maak een Gratis Website met JouwWeb